شعر و ادب + بيوگرافي و هنر
س

 

 آبابرگ سنا براي يبوست مفيد است؟

گياه سنا با خواص اثرگذاري در دستگاه گوارش امروزه در همه دنيا كاربرد دارد، بنابراين برگ سنا براي يبوست ممكن است مفيد واقع شود. اين گياه به صورت دمنوش براي مشكل يبوست استفاده مي‌شود و از ديگر خواص آن براي مشكلات پوستي، مو و لاغري كاربرد دارد. آيا شما جزو افرادي هستيد كه مشكلات گوارشي، چون يبوست دارند؟ يبوست، يك بيماري گوارشي است كه در اثر آن مواد دفعي بدن سفت شده و با درد وسختي از بدن دفع مي‌شود. يبوست شديد موجب بسته شدن روده خواهد شد. در نتيجه به سرعت بايد آن را درمان كرد. براي رفع اين مشكل يك راه حل ساده به نام برگ سنا وجود دارد. اين گياه به دليل خاصيت ملين كنندگي اثربخشي بالايي در درمان يبوست دارد.

طريقه استفاده برگ سنا براي يبوست گياه سنا به دليل خاصيت ملين كنندگي گزينه مناسبي براي مشكل يبوست است. در سال‌هاي اخير از برگ اين گياه در صنايع داروسازي به طور گسترده‌اي استفاده شده است. امروزه قرص‌هايي نيز از اين تهيه شده كه براي مشكل يبوست به دستور پزشك تجويز مي‌گردد. دمنوش اين گياه، طعم آن به دليل تركيباتش تلخ است. مقدار ۰٫۵ تا ۱ گرم از برگ سنا را با يك فنجان آب در حدود ۱۰ دقيقه بجوشانيد و سپس آن را از صافي رد كرده و مصرف كنيد. شما مي‌توانيد به دليل تلخي آن را با نبات يا عسل ميل كنيد، اما تلخي آن به طور كامل برطرف نمي‌شود. بهترين زمان مصرف آن شب‌ها است. اين مقدار براي افراد بزرگسال در نظر گرفته شده است. در مصرف سنا زياده روي نكنيد؛ چون استفاده زياد از آن موجب اسهال شديد مي‌شود. استفاده طولاني مدت از آن هم موجب تنبلي روده مي‌شود. بهتر است بعد از ۱-۲ هفته، استفاده از آن را قطع كنيد.

خواص گياه سنا همانطور كه گفتيم، برگ سنا براي يبوست و درمان آن مفيد است. اين گياه روده‌ها را تميز كرده و حركت را در روده تسهيل مي‌بخشد. اثرگذاري اين گياه بر روي روده موجب انقباض آن مي‌شود و سبب حركت آن مي‌شود. اين گياه آب جذب مي‌كند و به همين دليل موجب نرمي مواد دفعي بدن مي‌شود. دمنوش برگ سنا به لاغري و چربي سوزي كمك مي‌كند. اين دمنوش با دفع سموم بدن به پاك سازي كمك شاياني مي‌كند. برگ سنا را مي‌توانيد آسياب كنيد و به شكل پودر دربياوريد. سپس آن را با مقداري آب مخلوط كنيد. اين تركيب براي مشكلات پوستي مانند خارش پوست، اگزما، برطرف كردن لكه‌هاي قهوه‌اي و سفيد پوست، رفع شقاق دست و پا، بهبود زخم‌هاي كهنه و مشكلات قارچ كاربردي است. اين گياه به درمان انواع تومور روده بزرگ و كوچك، تومور و سنگ كيسه صفرا، سرطان مثانه كمك مي‌كند و موجب خروج سموم از بدن مي‌شود. ‌مي‌توان پودر آن را با حنا مخلوط كرده و به صورت خمير در آورده و بر روي سر خود قرار دهيد. خاصيت آن مو‌ها را نرم مي‌كند و از ريزش جلوگيري مي‌كند.

موارد منع مصرف برگ سنا اين گياه به هيچ عنوان بدون اجازه پزشك براي كودكان زير ۱۰ سال استفاده نشود. همچنين در دوران بارداري و شيردهي نيز بايد از مصرف آن خودداري شود. مصرف سنا براي افراد مبتلا به انسداد روده، بيماري هموروئيد يا زخم معده ممنوع است. اگر سابقه بيماري قلبي داريد و از دارو‌هاي قلبي استفاده مي‌كنيد حتما قبل از مصرف از اين گياه با پزشك خود مشورت كنيد. زيرا امكان تداخل دارويي بين آن‌ها وجود دارد. مصرف همزمان گياه سنا با دارو‌هاي ادرارآور ممنوع است، زيرا منجر به دفع بيش از حد پتاسيم از بدن مي‌شود.

نكته قابل توجه از تركيبات آن در روز‌هاي تعطيل يا زماني كه بيشتر در خانه هستيد استفاده كنيد، زيرا در صورت مصرف بيش از حد اين گياه، قولنج، بروز درد‌هاي شكمي و دل پيچه نصيبتان مي‌شود. براي كاستن عوارض جانبي توصيه مي‌شود، آن را با گشنيز، دارچين، زنجبيل، انيسون و هل مخلوط نموده و مصرف كنند. به طور كلي مصرف برگ سنا در دوز مناسب، تقريبا بي خطر بوده و هيچ گونه نگراني درباره مصرف آن وجود ندارد. در آخر بايد بگوييم كه سنا گياهي است كه معمولا به شكل بوته‌اي رشد مي‌كند و از خانواده نخود است. برگ اين گياه خاصيت دارويي دارد. سنا بيشتر به صورت وحشي و در آفريقا و هندوستان وجود دارد. اين گياه را در مناطق جنوبي ايران و در كنار خليج فارس مي‌توان يافت.

خواص گياه سنا

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع: پزشكي
[ ۷ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۷:۴۸:۱۸ ] [ سينا ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی